2015. november 17., kedd

Filmajánló - Watchmen: Az őrzők

Alapvetően nincs problémám azokkal a filmekkel, amiket képregényekből készítettek. Mármint, magával a gondolattal nincs bajom.
Az már más kérdés, hogy az egy kaptafára készülő képregényfilmek teljesen elrontják az egész mozi hangulatát.
Tisztelet a kivételnek, de én úgy látom, hogy ugyanarra a sémára van ráhúzva egy olyan történet, amiben a főszereplőt nem Zöld Darázsnak, vagy Supermannek, hanem mondjuk Amerika Kapitánynak, vagy Vasembernek hívják.
A legtöbb ilyen jellegű filmet láttam, és majdnem mindegyik ugyanolyan üresnek tűnt.
A semmitmondó karakterek egy-két különleges jegyeitől eltekintve (amiktől lesz pár jellegzetes tulajdonságuk, amikkel azonosítani lehet őket) teljesen jelentéktelenek, és hasonlóak.
És az én problémám tulajdonképpen ezzel van. Egyedi szuperhősös filmekre szinte vadászni kell. Általában elmegyek megnézni az ilyen jellegű aktuális filmet, de mindig úgy jövök ki a moziból, hogy már megint felesleges pénzkidobás volt az egész. Azért valahol reménykedek még, hogy léteznek igényes képregényfilmek, és ha csak egyet látok a százból, már akkor megérte.
Most pedig egyik nagy kedvenc képregényfilmemről lesz szó, amit sajnos nem moziban láttam, de azóta legalább egy tucatszor megnéztem, mert olyan egyedi hangulatot tud biztosítani, ami semelyikhez sem fogható.
Ez pedig a Watchmen: Az őrzők.



A történet 1985-ben játszódik egy alternatív Amerikában, ahol a világ az atomháború szélére sodródott, vagyis tulajdonképpen a kipusztulás szélén állnak. Két erő feszül egymásnak, és a vita annyira kiéleződött, hogy csupán napok kérdése, mikor indítják útnak az atomrakétákat.
Az őrzők egy olyan szuperhős csapat, akik a 40-es évek óta azon munkálkodnak, hogy leszámoljanak a bűnözéssel.



Jelenleg a második generációjuk viszi tovább az örökséget, de az idő múltával ők is eltünedezőben vannak, és a legtöbbjük visszavonult.
Egyedül Rorschack maradt meg, aki még mindig próbálja visszaszorítani a bűnözést, és mindent megtesz, hogy a bűntől szennyezett utcák tiszták legyenek.



Az őrzők kora leáldozóban van. Az emberek legnagyobb problémáját önmaguk kreálják, vagyis az ember jelenti a legnagyobb veszélyt önmagára.
Egy furcsa esemény indítja el a cselekményt. Az egyik régi őrző gyilkosság áldozata lesz, ami által felvetődik a kérdés, hogy vajon ki állhat a háttérben, és milyen indokok vezérelték. Felvetődik a kérdés, hogy lesz-e több gyilkosság is, illetve kik lesznek a további célpontok. Az azóta a társadalomba beilleszkedő őrzőket figyelmeztetni kell, mert egy rejtélyes árnyék is az életükre tör.
A hangulatában a noir filmeket idézi. Megvan benne a bűnös város képe, az utcákon zajló kegyetlenség, az erőszak és a gyilkosság, mégis a folyamatos feszültséggel új arculatot ad neki.
Itt nem a hallhatatlan szuperhősökről lesz szó. Olyan képet kapunk róluk, mintha ők is ugyanolyan emberek lennének, mint mi. Ugyanúgy megsérülnek, véreznek, és fájdalmat éreznek. Elvégre a szuperhősök többsége átlagos képességekkel rendelkezik.



Sokkal inkább közelebb állnak hozzánk, mint egy Tony Start, vagy Amerika Kapitány.
Itt nem a nyakatekert verekedéseken lesz a hangsúly (nem mintha nem lenne benne), inkább magára a történet drámaiságára koncentrálnak, kihangsúlyozva, hogy ők is emberek, és ugyanúgy éreznek, mint bárki más.



Nagyon erős atmoszférát teremtettek, amihez a látvány, illetve a zenék erősen hozzájárulnak.
A Zack Snyder rendezésében készült film olyan egyediséget mutat, ami más szuperhősös filmben nem lelhető fel. Maga a rendezés is eltér a megszokottól, jó értelemben persze. Elég csupán a film elején lévő montázst megnézni, ami egy régi kor felvirágzását és bukását mutatja be.

Tehát, ha vágysz egy igazán zseniális szuperhősös filmre, akkor a Watchmen neked való.


-C. J. DeWitt-

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése